gouwepeer

Admin
Medewerker
crop_30.jpg

De ster EBLM J0555-57Ab is nauwelijks groter dan de planeet Saturnus. (University of Cambridge)

Astronomen hebben een ster ontdekt die nauwelijks groter is dan de planeet Saturnus. Daarmee is het de kleinst bekende 'gewone' ster, met spontane waterstoffusie in het inwendige. (Witte dwergen en neutronensterren zijn nog veel kleiner, maar daarin vindt geen waterstoffusie plaats.)

EBLM J0555-57Ab, zoals het mini-sterretje heet, is gevonden door WASP - een netwerk van kleine telescopen dat jacht maakt op exoplaneten die hun bestaan verradden doordat ze voor hun moederster langs bewegen. De nieuwe recordhouder is op dezelfde manier ontdekt: hij maakt deel uit van een dubbelstersysteem, en houdt eens per omloop een deel van het licht van de begeleider tegen. De ster heeft de afmetingen van een gasplaneet, maar is veel zwaarder en heeft een hogere dichtheid en kerntemperatuur - aan het oppervlak is de zwaartekrachtsversnelling 300 maal zo groot als op aarde.

Veel rode dwergsterren zijn niet veel groter in middellijn dan de reuzenplaneet Jupiter, maar kennelijk kunnen sterren onder bepaalde omstandigheden nóg kleiner zijn - Saturnus heeft een middellijn van ca. 116.500 kilometer. EBLM J0555-57Ab staat op 600 lichtjaar afstand in het zuidelijke sterrenbeeld Pictor (Schildersezel). De nieuwe ontdekking is gepubliceerd in Astronomy & Astrophysics.

Bronnen:
Orgineel bericht:www.cam.ac.uk
Vertaling: Govert Schilling | allesoversterrenkunde.nl

gouwepeer

Admin
Medewerker
Ter vergelijking:
De Zon heeft een diameter van 1.392.684 km (met een onzekerheid van 130 km). De diameter van de Zon is dus ruim 10 keer zo groot als de diameter van deze kleine ster. De balans tussen de aantrekkende kracht vanuit de kern en de druk vanuit de kern bepaalt de uiteindelijke diameter van een ster.